مرجع علمی آب و پساب

اولین مرجع اطلاع رسانی جدیدترین مقالات تخصصی حوزه آب و پساب

مرجع علمی آب و پساب

اولین مرجع اطلاع رسانی جدیدترین مقالات تخصصی حوزه آب و پساب

شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۰۳:۰۱ ب.ظ

بازار جهانی میکروفیلتراسیون غشایی

شتاب دهنده واتک

در دهه‌های اخیر به دلیل منابع محدود آبی و حجم بالای پساب‌ها، از میکروفیلتراسیون غشایی به طور چشمگیری در تصفیه فاضلاب‌ها استفاده می‌شود. واتک در این مقاله به دلیل اهمیت استفاده از فناوری میکروفیلتراسیون غشایی در تصفیه آب و فاضلاب‌، به بررسی بازار جهانی فناوری میکروفیلتراسیون غشایی و عوامل موثر بر آن می‌پردازد.

بازار جهانی میکروفیلتراسیون غشایی

میکرو فیلتراسیون غشایی

غشاهای میکرو فیلتراسیون در سیستم‌های تصفیه آب، به از بین بردن ذرات کوچک و مواد جامد مانند آهن (زنگ‌زدگی)، منگنز (زنگ‌زدگی)، رس، شن و ماسه، باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کنند.

در برخی از سیستم‌های تصفیه آب، میکروفیلترهای غشایی در پیش تصفیه آب، یعنی مرحله قبل از اسمز معکوس (RO) یا سایر سیستم‌های تصفیه به کار می‌روند.

پیش تصفیه با میکروفیلتراسیون سبب می‌شود تا RO و سایر سیستم‌های تصفیه به طور موثر کار کنند. در بعضی موارد، میکروفیلتراسیون پس از تصفیه بعد از هوادهی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تقویت استفاده از میکروفیلترهای غشایی در پیش تصفیه آب، “عامل بهره‌وری” است.

میزان رشد بازار میکرو فیلتراسیون غشایی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸

پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که اندیس CAGR بازار جهانی میکرو فیلتراسیون غشایی ۸/۷ درصد بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ افزایش یابد که در این میان سهم اروپای غربی از این درآمد ۳/۲۲ درصدی در سال ۲۰۲۸ باشد.

غشاهای میکروفیلتراسیون بیشتر به عنوان بخشی از تصفیه‌خانه‌ها یا لوله‌کشی خانگی برای عبور آب از فیلترها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این غشاها معمولاً کم هزینه و نگهداری آن‌ها آسان است. عملکرد آنها به گونه‌ای است که وقتی فیلتر مسدود شده یا نیاز به تغییر دارد، جریان آب به طور خودکار کاهش می‌یابد.

وضعیت جغرافیایی بازار میکروفیلتراسیون‌های غشایی

یکی از مهم‌ترین عوامل در رشد بازار غشاهای میکروفیلتراسیون نیاز فزاینده به آب با کیفیت است. با توجه به رشد روز افزون جمعیت در جهان و توسعه صنعت، بازار میکروفیلتراسیون غشائی تحت تاثیر جغرافیا، عملکرد مختلفی داشته است. این عوامل جغرافیایی توانسته‌اند میزان رشد این صنعت را تحت تاثیر قرار دهند.

رشد جمعیت در هند، چین و کشورهای در حال توسعه

هند، چین و سایر اقتصادهای در حال توسعه، با رشد سریع جمعیت، شهرنشینی و کمبود آب، فرصت‌ عظیمی را برای بازار میکروفیلتراسیون غشایی ایجاد می‌کنند.

پیشرفت کشورهایی همچون ایالات متحده، ژاپن و چین

ایالات متحده، ژاپن و چین به ترتیب بیشترین سهم درآمد بازار جهانی میکروفیلتراسیون را به خود اختصاص داده‌اند.

رشد تولید در اروپای غربی

پیش‌بینی می‌شود که براساس منطقه، اروپای غربی به دلیل حضور تولیدکنندگان کلیدی متعدد، بازار بزرگی برای میکروفیلتراسیون غشایی باشد.

چین

پیش‌بینی می‌شود که در چین به دلیل افزایش هزینه‌های دولت در زمینه مدیریت آب و تصفیه فاضلاب، بازار میکروفیلتراسیون غشایی رشد سریعی داشته باشد.

انتظار می‌رود اندیس CAGR برای تصفیه غشایی در چین با توجه به رشد قابل توجه صنایع مختلف در این کشور بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ ، ۲/۱۱ درصد رشد کند.

آمریکای شمالی

پیش‌بینی می‌شود که بازار میکرو فیلتراسیون غشایی آمریکای شمالی در سال۲۰۱۸، ۷/۶۰ میلیون دلار است. آمریکای شمالی یکی از پرسودترین بازارها برای میکروفیلتراسیون غشایی است. تولید‌کنندگان میکروفیلتراسیون غشایی به دلیل گسترش کاربرد این غشاها در صنایع مختلف دارویی، مواد شیمیایی و مواد غذایی و آشامیدنی  بر راه‌کارهای مختلف تصفیه متمرکز شده‌اند.

آمریکای لاتین

افزایش تمرکز بر بهبود زیرساخت‌های آب و رشد پایدار در صنایع مواد غذایی و آشامیدنی و بیو دارویی دلیل اصلی رشد بازار میکروفیلتراسیون غشایی در آمریکای لاتین است.

عوامل موثر جغرافیایی بازار جهانی میکروفیلتراسیون غشایی

نقش صنعت در رشد بازار میکروفیلتراسیون‌های غشائی

کاهش فضای تولید و تصفیه آب

اکنون تولیدکنندگان واحدهای میکروفیلتراسیون را ایجاد می‌کنند که بجای ترکیبی از چندین واحد کوچک، کارتریج‌های فیلتر بزرگی را در خود جای داده‌اند. این سیستم‌ها فضاهای کوچکتری را اشغال می‌کند. این امر نه تنها تعداد اتصالات در سیستم تصفیه را کاهش می‌دهد بلکه هزینه تعمیر و نگهداری را نیز کاهش می‌دهد.

هدف اصلی پشت این توسعه تسهیل استفاده بهینه از فضا و کاهش هزینه‌های نگهداری است. این به نوبه خود، به احتمال زیاد امکان گسترش برنامه‌های کاربردی برای غشاهای میکروفیلتراسیون در آینده را گسترش می‌دهد.

کاربرد میکروفیلتراسیون در صنایع غذایی

محبوبیت روزافزون غشای میکروفیلتراسیون به عنوان یک جایگزین مناسب برای عملیات حرارتی یکی دیگر از جنبه‌های اصلی ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد بازار میکروفیلتراسیون غشایی است. میکروفیلتراسیون جایگزینی برای عملیات حرارتی برای کاهش حضور باکتری‌ها و بهبود ایمنی میکرو بیولوژیکی لبنیات و در عین حال حفظ طعم آن است.

غشاهای میکروفیلتراسیون امروزه در پالایشگاه‌های زیستی برای کاهش هزینه انرژی، افزایش بازیافت ارزشمند محصول و کاهش ضایعات در پالایشگاه‌های زیستی استفاده می‌شوند.

رشد بازارهای جدید

امروز شرکت‌های صنعتی دوست دارند فرایندهای خود را از حالت غیر پیوسته به حالت پیوسته تبدیل کنند. یکی از مهمترین فرایندهای صنعتی در این بخش تخمیر در صنایع غذایی است. صنعتگران دوست دارند فرایند تخمیر به جای غیر پیوسته تبدیل به یک فرایند کاملاً پیوسته شود.

یکی از مهمترین عوامل موثر در این صنعت و این تغییر فناوری استفاده از فناوری میکروفیلتراسیون غشائی است. در فناوری فوق الذکر، غشاهای میکروفیلتراسیون نقش مهمی را ایفا می‌کنند و فرصت های جدیدی را برای بازار میکروفیلتراسیون غشایی ایجاد می‌کنند.

افزایش خلوص در تولید محصول

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل ایجاد تقاضای میکروفیلتراسیون غشایی، مسابقه مداوم بین واحدهای مختلف صنعتی برای پایبندی به فرایندهای تولید با کیفیت بالا  با خلوص و استانداردهای کیفیت مؤثر است.

افزایش طول عمر غشاهای میکروفیلتراسیو ن با مواد جدید

غشاهای سرامیکی در مقایسه با غشاهای پلیمری گران قیمت است، اما طول عمر آن‌ها دو برابر است و  نیاز به نگهداری کمتری دارند و در برابر فشارهای بالا مقاوم است. غشاهای سرامیکی سبب رشد بازار میکروفیلتراسیون غشایی می‌شود. مزایای استفاده از غشاهای میکروفیلتراسیون سرامیکی تا حدودی مانع از رشد بازار غشاهای میکروفیلتراسیون پلیمری می‌شود.

عوامل موثر در رشد بازار

عوامل مختلفی در رشد بازار غشاهای میکروفیلتراسیون‌های موثر هستند که می‌توان آن‌ها به صورت زیر خلاصه کرد:

  • یکی از مزیت‌های کلیدی که باعث افزایش غشاهای میکروفیلتراسیون می‌شود، مقرون به صرفه بودن آن است.
  • یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اساسی رشد بازار میکروفیلتراسیون غشایی خاصیت خود تمیز شوندگی و محافظت غشاها است.
  • تمرکز رو به رشد برای رسیدن به آب با کیفیت، به عنوان اصلی برای مدیریت کارآمد آب، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اصلی حرکت در بازار میکروفیلتراسیون غشایی است.
  • اقتصادهای در حال توسعه، از جمله چین، هند و سایرین، در راستای شهرنشینی سریع و رشد جمعیت و تمرکز بر مدیریت آب بر بازار میکروفیلتراسیون غشایی موثر است.
  • یکی از مهمترین جنبه‌های اصلی رشد بازار میکروفیلتراسیون غشایی، تمایل رو به رشد به سمت غشاهای سرامیکی است. غشاهای سرامیکی نسبت به غشاهای پلیمری عمر طولانی‌تری دارند و هزینه نگهداری آن‌ها نسبتاً کمتر است. علاوه بر این، غشاهای سرامیکی مقاومت فوق العاده در برابر فشارهای بالا ارائه می‌دهند، که از جمله مزایای اصلی تقاضای آن است.

شتابدهنده واتک، سعی دارد تا با ایجاد یک فضای فناورانه، آشنایی با روش‌ها و فرایندهای توسعه فناوری‌های حوزه آب را تسهیل کرده و شما را در مسیر استفاده از این فناوری‌های راهنمایی و هدایت کند.

نظرات  (۱)

سلام ، واقعا مفید بود برام 

من با گوشی اومدم اینجارو سیو کردم بعد دوباره بیام 
سنباد
ممنون ازتون 

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی